Min födelsedagstårta

Nedan följer hur och med vad jag bakade min födelsedagstårta:

Tårtbotten:
5 st ekologiska ägg
3 dl ekologiskt strösocker
1,5 dl ekologiskt vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk ekologiskt vaniljpulver

"Redskap":
1 st elvisp
2 st bunke
1 st slickepott
2 st bakplåtspapper
1 st rund form med avtagbar kant (ca 24 cm i diameter).
1 msk smör
1 st ugn

1. Sätt ugnen på 175 grader (jag använder under- och övervärme då jag inte har varmluftsugn).
2. Klä en form med bakplåtspapper, både botten och kanterna (tips: smöra formen så fäster pappret).
3. Vispa ägg och socker fluffigt (vispa lääänge).
4. Blanda de torra (resterande) ingredienserna i en annan skål.
5. Sikta ner blandningen i ägg- och sockerfluffet. Blanda försiktigt till en slät smet (rör inte i onödan!).
6. Häll i smeten i formen.
7. Grädda på nedersta falsen i ugnen i 40 min. (Tiden varierar från ugn till ugn så bevaka kakan så den inte bränns vid eller fortfarande inte stannat.)
8. Låt kakan svalna helt innan delning, den ska gärna stå till sig över natten, då smular den inte lika mycket som när den är helt färsk. Jag delar upp så jag får tre lager med hjälp av sytråd (jag är en mästare på att skära snett, därför tycker jag sytråd är mycket bättre metod).

(Receptet har jag från början fått från johannastartor.se jag har modifierat något.)


Fyllning 1:
250 g ekologiska sommarbär
3 dl vispgrädde

"Redskap":
1 st elvisp.
1 st bunke.
1 st slickepott.

1. Vispa grädden fluffig (den ska inte vara så hårt vispad utan lätt och fin).
2. Häll i bären i grädden och blanda runt.
3. Bred ut bärgrädden på ena botten, lägg på den andra botten.


Fyllning 2:
250 g färska hallon
3 dl vispgrädde
200 g vit choklad

"Redskap":
1 st kastrull
1 st handvisp
1 st slickepott
1 st spis

1. Häll i grädden i en kastrull och värm upp, grädden får INTE koka!
2. Dela chokladen i mindre bitar och lägg i det i den varma grädden så att chokladen smälter.
3. Ställ i kylen över natten.
4. (Nästa dag:) Vispa upp chokladgrädden så den blir fluffig.
5. Bred ut hälften på den andra botten, dela hallonen och lägg på dem på fluffet, bred på resterande chokladfluff och lägg sedan på den tredje botten (som blir lock).


Garnering:
4 st ekologiska äggvitor
2,25 dl ekologiskt strösocker
250 g ekologiskt smör
2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 dl Amarula Cream
(0,5-0,75 dl per äggvita smaksättning, vid smält choklad har jag vid tidigare bakning använt mig av 200 g)

"Redskap":
1 st elvisp
1 st rostfri bunke
1 st mattermometer
1 st kastrull
Kranvatten

1. Klicka på denna länk och följ beskrivningen!
2. Läs igenom beskrivningen noga och ha god tid och tålamod.
3. Klappa dig på axeln när du är klar.
4. Bred ut/spritsa marängsmörkrämen över hela tårtan i valfritt mönster. (Mitt mönster med spritsningen är inspirerat av sockerrus.se)

(Recept på märängsmörkrämen är från heavenlycupcake.se)


Dekoration:
Blommor gjorda av sockerpasta, egen design handgjorda med redskap från Panduro.

Bild på min tårta kommer imorgon när jag fått ordning på tekniken!
<3mme


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0