Tag mig med!

Jag funderar över alla de små val jag gjort genom de dryga 22 åren jag funnits. De små valen som har kommit att påverka mitt liv till så det ser ut idag.

Gick på lekis ett år tidigare, alltså när jag var 5. Så jag fick börja "ettan" ett år tidigare, när jag var 6 istället för 7. Men det tackade jag nej till, för jag ville gå med min dåvarande bästis.
   Hade jag gjort annorlunda, hade hela mitt liv sett annorlunda ut. Men jag är otroligt glad över det val jag gjorde som 6-åring. För jag har haft bra klasskompisar genom grundskolan tack vare det.

När jag skulle välja gymnasium, så visste jag redan som 8-åring, när min älsta bror Michael tog studenten, att Alléskolan i Hallsberg inte var något för mig. Och det kände jag när jag var 16 år också. Så jag sökte till Vadstenagymnasiet. Om jag inte skulle komma in där, ja då fick jag väl gå Estet/Bild eller Bygg/Målare, så jag önskade verkligen högst av allt att jag skulle få gå i Vadstena. Och det fick jag. 3 år av många roliga bravader! Många människor som jag aldrig skulle ha träffat om jag varit kvar i Närke. Men tänk alla de människor jag inte träffade i Närke. Det gör ingenting, för nu när jag bor här i Örebro så har jag hittat fina närkingar efter gymnasiet, som förmodligen är bättre än de jag hade lärt känna under skoltiden.
   Så även detta val är jag mycket nöjd med!

När jag på vintern 07/08, var trött på Sverige och arbetsmarknaden här, bestämde jag mig för att åka som Au pair. Jag hade två familjer att välja på, som ville ha mig och som jag ville åka till. En familj var i England, den andra i Phoenix USA. Men så kom eskedet, att jag skulle få börja på SJ som tågvärd över sommaren, om jag ville ha tjänsten. Mina tankar då var, Au pair kan jag åka som i höst om jag inte får fortsätta på SJ.
   Även detta valet har påverkat mig mycket! Jag har träffat härliga människor som jag är mycket glad över att ha som kollegor och vänner. Hade jag åkt som Au pair, hade jag haft en annan erfarenhet, jobbat utomlands och kanske stannat utomlands? Vem vet. Annars skulle jag lika gärna kunnat åkt hem efter 1 månad för att jag saknade Sverige. Men de lär jag aldrig få veta.

Och det är bland annat dessa tre val som gjort att jag är där jag är nu. Och det är detta som sliter och drar i mig. För jag vet att alla val man gör, kommer ha betydelse. Men vad vill jag? Vad har jag för valmöjligheter?

Därför skulle jag vilja vara lyckligt ovetande om att alla val har konsekvenser, för jag tror att det är enklare att välja då. För jag var modigare när jag var yngre! Nu är jag bara en fegis som lutar sig mot tryggheten. Jag måste våga hoppa! Men först måste jag bestämma mig för vad det är jag hoppar för att nå!

Alla dessa val.. Det är som Piff och Puff irrar runt i huvudet på mig just nu! Eller den där Hackspätten i "Kalle" på julafton, barabapabapabapa!





"hva tænker du når du ser dig i spejlet
hvordan er jeg dog egentlig havnet her
det var jo soleklart du vidste jo
hvordan livet skulle være

og du længes efter fremmede himmelstrøg
ka næsten mærke vinden i dit hår
du sir til dig selv, jeg gør det
det bare et spørgsmål om hvornår"



<3mme

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0