Gotland 27/7-2/8

Vi lämnade Benny och Bosse hos mina föräldrar på södagseftermiddagen.
Åkte tillbaka till Örebro och lastade in allt i bilen.
Åkte till familjen Carlsson-Berglund för att köra "följa John" till Nynäshamn och färjan över till Visby. Den gick mitt i natten, sådär lagom härligt.
 
Måndagen vaknade vi relativt tidigt. Solen strålade och vi åkte in till Visby för att handla maten för veckan. Vi började med ett stop vid gårdsbutiken i Gothem för att köpa kött. Sedan ett stop vid en gårdsbutik i Fole(ja eller typ Fole) för att handla grönsaker. Det är underbart att kunna handla närodlat på det här sättet! I Visby strosade vi runt och sedan handlade vi resterande mat och åkte hem till stugan i Gothem. Grabbarna grillade.
 
Tisdagen steg vi upp i ottan för en dag på Fårö. Väl framme vid stranden Norsta Auren så ser vi hur grumligt vattnet är av gitarrer och får reda på att Fårö är omringat av dem. Vi åkte till ett raukområde och åt medhavd lunch och lämnade sedan den lilla ön.
Badade i Blå Lagunen istället (ett gammalt kalkbrott, finns många sådana på Gotland) där finns inga giftalger. På hemvägen stannade vi till vid Rute stenugnsbageri och köpte kanelbullar och surdegsbröd. Väl hemma blev det grillning igen.
 
På onsdagen åkte vi in till Visby för att se hamnen. Åt glass i stora lass från Visby glass och sedan promenerade jag, Louise och Ofélia längs strandpromenaden, gick in i botaniskaträdgården, vidare genom de vackra gränderna ut i Almedalen där vi mötte upp Martin, Johan och Nathalya som hade varit på tryffeljakt (tyvärr är det inte säsong nu utan på hösten så tryffel blev endast i tryffelsmör vilket visade sig vara gott rumstempererat). Vi åt medhavd lunch i Almedalen och sedan åkte vi till en liten sjö (ett grustag) var det ligger vill jag inte säga då det fortfarande är väldigt lugnt där från turister. Jag har varit där en gång som barn men nu var det mycket större, då var det verkligen ett grustag med vatten nu var det som en sjö. Sedan åkte vi hem och vi tjejer grillade. Jag bakade även en blåbärspaj.
 
Vi spelade en hel del kubb på kvällarna och när det blev för mörkt gick vi in och spelade kort. Vi försökte oss på en femkamp en kväll, som startade med längdhopp. Den slutade snabbt då ena deltagaren stukade foten, det var inte jag denna gång (midsommar 13 får räcka för mig med sånt).
 
På torsdagen ringde jag till Åminne camping och frågade om det var giftalger vid Åminne, svaret var nej. Äntligen fick vi en dag på stranden med bad i havet.
Åminne har en lång och fin strand och det är väldigt långgrunt så det är utmärkt för barnfamiljer.
Vi åkte sedan hem och gjorde oss i ordning för en grillbuffé på Ktusmyntagården som ligger norr om Visby. Så otroligt gott och underbar utsikt över havet och solnedgången. Vi drack ett fantastiskt gott vin till maten som var ett riesling från Chateu Ste Michelle USA, har nu beställt hem två flaskor. Så krispigt och svalkande.
 
På fredagen åkte vi åt varsitt håll, Carlsson-Berglund ville utforska lite på egen hand och jag och Martin åkte in till Visby en sista gång. Jag handlade rosor och så åkte vi till mormor och morfars grav. Jag fick en stund till eftertanke och Martin kom efter en stund (det var nog en halvtimme) och jag kände mig redo att åka vidare.
Vi besökte min morbror Göran med fästmö Anita och bjöds på tårta, lyxigt! Anita skulle fylla år dagen efter.
När vi fikat klart åkte vi till Högklint (en bit söder om Visby) och njöt av den fantastiska utsikten. För mig var det många åt sedan jag hade varit där och Martin hade aldrig varit där. Vi båda var imponerande av platsen.
Vi åt en sen lunch på Leva kungslador som ligger precis söder om Visby. Fantastiskt gott (något dyrt).
Hem för en sista grillkväll med taberas på allt vi hade kvar i kylskåpet.
Sedan återstod packning och städning innan båtresan hem mitt i natten.
 
Vi var hemma i Örebro vid halvsju på lördagsmorgonen. På eftermiddagen åkte vi till Askersund och hämtade hem Benny och Bosse som hade haft en härlig vecka hos mamma och pappa.
 
Vi hade en toppenvecka tillsammans med familjen Carlsson-Berglund, tack allihopa!
Många minnen att plocka fram när höstrusket härjar.
 
Måste ju nämna första dagens lunch i Visby, den lär vi aldrig glömma. Vi åt vad som skulle vara Clubsandwish men som visade sig vara en macka med kyckling, bara. Jag skällde ut personalen och chefen för stället för dålig service och dyrt pris och fick till svar "Vi är billigast innanför muren " en lunch för 4 vuxna som gick på nästan 600kr och allt vi fick var 4 mackor med kyckling efter 45 minuter kom två av dem och efter ytterligare 10 minuter kom de sista två mackorna. En händelse som vi i efterhand skrattar åt!
 
Glömde skriva att jag självklart besökte min favoritbutik Kränku för påfyllning av te och kaffe samt deras goda klubbor, i år blev det viol-lakris och hallon-lakris.
 
Nu till bildbomben, håll tillgodo!
 <3mme

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0