Gotland-här kommer sommaren

Lördagen den 20 juni började med att packa i det sista i väskan, duscha och klä på mig, för att sedan åka till Karolina och hämta upp henne.
   Vi la in allt i bilen, om man såg packningen skulle man nog tro att vi skulle vara borta minst en månad, haha!
   Eftersom denna dag även var Karolinas 21 årsdag, fick hon ett paket av mig, ett pärlarmband..tyckte hon skulle ha ett paket i alla fall på hennes födelsedag som skulle spenderas i en bil och på en båt. Jag hade även bakat kladdkaka, mycket gott!

Resan från Örebro till Nynäshamn gick utan problem i stort sätt. Vi stannade för kissepause och mat på McD som l¨åg passande längs motorvägen.
   Några mil innan Nynäshamn började bilen skaka lite mer än vanligt..vi tänkte inte så mycket på det, mer än att det var otroligt störande, haha.
   Väl på båten satte vi oss tillrätta i de trånga sätena, dock mjuka, sedan såg vi på filmen som visades: "Allt flyter". Den var rätt rolig, värd att se en gång(kanske inte fler).

När båten hade förtöjt i Visby hamn var det dags att åka av/ur den. Då Karro hade sgt att den skakade konstigt, var jag tvungen att känna själv om det var annorluna än vad de vanliga småskakningarna brukar vara...Och den kändes jätte konstig!
   Min första tanke var att ett hjul var löst, så jag kollade att alla bultar satt fast. Sedan körde vi mot Willys för att inhandla lite föda. Väl på parkeringen ringde jag min kära far och frågade honom vad det kunde vara för fel.
   Det första han kunde tränka på var att det var "cordsläpp". Så det var bara ner på backen och granska hjulen...och efter ett tag hittade vi det. Ganska svårt att se, men visst var det en lång "bubbla" på vänster framdäck. Min första tanke var "Skit! Men va skönt att det inte är styrningen".

Efter vi handlat mat åkte vi till min släkting som bor på vägen till vår sommarstuga. Han håller nämligen på med bilar. Han försökte hitta ett däck som han hade. "Vem har ett Saabdäck en lördagskväll, midsommardagen, om inte jag". Tyvärr passade det inte, tydligen fel Saab-modell, tokigt! Min bvil var tydligen en nyare än den däcket suttit på, de ni, min Saab nyare, haha!
   Vi satte på extradäcket, ett sånt där minidäck, och sen rullade vi sakta men stabilt till sommarstugan utanför Gothem.
   Vilken födelsedag du fick Karro, stackars..

Söndagen blev väldigt lugn. Var ju tvungen att vänta på att det skuölle bli måndag så jag kunde köpa ett nytt däck...
   Vi var nyttiga denna dagen, minst sagt. Vi gick minst en halvmil, sedan läste vi böcker och kollade på film, "Änglagård" den gamla godingen!
   På kvällen plockade vi fram cyklarna, min mormors gamla och en annan gammal som min morfar hittade på tippen, fullt brukbara. Vi cyklade i sommarnatten och dagen efter insåg vi att våran lilla cykeltur var 1,2 mil! De ni..vi fick lite ont i rumpan av sadlarna, men jag intalar mig om att det var träningsverk, hehe!

Måndagsmorgon var vi uppe med tuppen, nästan i alla fall. Vi åt frukost och sedan ringde jag till min släkting som lovat hjälpa mig hitta någon som hade nytt däck. Efter ett samtal med honom bestämde jag mig att jag skulle minsann hitta ett billigare däck an för 795 kr. så Karolina och jag satte igång datorerna och försökte få lite täckning på bredbandet...Tillslut fick Karro igång sitt och hittade ett nummer till Bro Bilskrot.
   Dit ringde jag, de skulle kolla upp om de hade något säck, sedan ringa tillbaka till mig.
  Jag väntade en timme utan att någon ringde. Då ringde jag ingen. Sedan efter 5 min ringde dem tillbaka och sa att det fanns ett som skulle passa.

Vi packade våra badväskor, med hoppet om att sola och bada efter däckbytet.
  Väl framme i Bro åt vi en glass, sedan fixa vi ett nytt däck för "endast" 690 kr. Och sedan rullade vi mot stranden. Denna dag blev det Brissund som ligger någon mil norr om Visby.
  Vi solade några timmar, inget bad, jättekallt!(Men vi skulle bli varse om att det var kallare på andra ställen). Vi besökte även Krysmyntyagården där de gör kryddor. Köpte mig några goda kryddor, sedan styrde vi mot stan, alltså Visby, för att handla lite att förtära.
   Vi gick en sväng innanför muren, besökte Botaniska trädgården, och tittade på Kärleksporten och havet. Det är så vackert att det nästan gör ont i Visby, innanför muren.
 
Innan vi åkte hem hyrde vi tre filmer.

På kvällen åt vi morötter, gurka och chips med dipp, även vindruvor och smutta på rosé...så gott! Vi såg "Revolutionary Road" utan text(eftersom min morbror tappat bort dvd-dosan). Den var sådär, seg och speciell, men snygga skådisar-alltid något, haha.

Tisdag var det dags för sol och bad för hela slanten! Vi åkte mot Blå lagunen eller Blue lagun-som Karro gärna vill kalla det, hihi. Det ligger på norra Gotland. Där är vattnet klarblått, därav namnet, men väldigt kallt, så inget bad denna dag heller. Det var småsten man låg på¨, lite småoskönt, eftersom vi endast hade handdukar att ligga på...men det var bara att härda. På kvällen (om jag inte missminner mig) tittade vi på den andra filmen vi hyrt, "Bröllopsduellen",. en film i miun smak. Den var rolig, sorglig och en riktig tjejfilm...jag gillade den skarpt, en feelgood film som påminner mig om att vänner är viktigare än saker/pengar!

Onsdagen var det upp tidigt och målet för denna dagens sol och bad var Fårö, det är en ö som ligger norr om Gotland, dit man tar sig med en gul bilfärja, den tar dygt 5min.
  Vi valde Sudersand, min favorit! Där var det varmt och soligt. Vi doppade oss för första gången på resan, och även första gången för detta året! Två gånger till och med! Det var nog ca 17 grader i vattnet, kallt men det var värt det när man kom upp och var avsvalkad för att kunna lapa ännu mer sol!
   När vi kände oss tillräckligt röda och hungriga åkte vi till Ebbes café, där åt vi en Gotländsk speciallité Saffranspannkaka med slånbärssylt och grädde, mums!

Vi ville såklart se på de kända Raukarna! Så det blev en tur till Langhammars, ett raukområde. Och jag säger bara att den som inte sett detta har verkligen missat någonting! Det är så vackert, så mystiskt och vilken naturupplevelse!(Jag låter som en gammal tant, det skitrer jag i! För ni bör se detta någongång innan ni dör!)

Torsdagen bjöd på sol och bad på Tofta strand, där går det inte att vara när det är "Stockholmsveckan" på ön, då är det packade sillar som gäller där. Men jag ville ändå visa Karro detta fenomen. Tofta ligger några mil söder om Visby, därför det är populärt för många, de slipper åka så långt och stranden är riktigt bra!
   Jag doppade mig två gånger denna dagen med, Karro var inte lika entusiastsik till detta så hon nöjde sig med att svalka benen. Och varför ville hon inte doppa sig? Jo för att det var iskallt i vattnet, 14-15 grader. Vaderna domnade bort efter 15 sekunder...Men eftersom jag alltid är så varm så behövde jag detta! Men uch va kallt det va, uch! Men det var på håret att det var värt det, för det är ju så skönt att komma upp och bli värmd av solen efter!

Efter överhättning på stranden, åkte vi in till stan. Där shoppade vi lite på den berömda Adelsgatan. Efter det åkte vi hem för att göra oss i ordnig för kvällen. Vi skulle nämligen träffa en av mina gamla klasskompisar från Vadstena, Emma. Hon jobbar på Kneippbyn i sommar.
   Vi fick se hennes lägenhet och hälsa på hennes roomie. Vi åt gott(och därefter var priset) på Rosengården, som ligger innaför muren, vid Stora torget. Sedan tog vi oss en drink på Bolaget, som ligger nästan precis bredvid.
   Vi gick runt lite i gränderna och tittade. Plötsligt blir Emma helt tyst och tar sig för munnen. Hon tittar, nej låt mig ändra mitt ordval, hon stirrar! in i ett fönster. Där sitter en man ochj stirrar ut, haha. Hon har då sett på hans texttv att Michel Jackson är död! En av hennes, och Karolinas för den delen, stora idoler har dött! De blir helt till sig...Allt detta kändes overkligt. Karolina trodde det var en bluff(dagen efter fick vi det bekräftat via radion)
   Så med andra ord kommer jag alltid komma ihåg den kvällen Michel Jackson dog.
   Kvällen var i alla fall trevlig, god och otroligt kul att se Emma efter 2 år!

Fredagen var det dags för att bada vid Åminne, den närmsta stranden som ligger ca 1mil ifrån sommarstugan. Tyvärr blåste fdet så mycket att sanden piskade, vattnet var dock väldigt varmt ca 19 grader! Men vi bestäme oss för att sola hemma på gräsmattan istället, det gick bra det med, då fick vi ju musik också!
   på eftermiddagen åkte vi in till stan för att kika in på Kränku. Det är en affär som i första hand gör te, vä'ldigt goda teer förövrigt. Det är även på denna affären jag tycker bäst om att handla mitt målarmaterial.
   Karro skulle även förbereda sig inför lördagskvällen, hehe. Vi gick in på H&M också, införskaffade ett par solglasögon, efter som mina andra blivit repiga av sanden...

Innan vi åkte hem ville jag besöka mormor och morfars grav. Vad jag saknar dem när jag är på ön!Ön är inte sig lik sen de båda har gått bort. Vi åkte förbi deras gamla hus med. Jag ville bara gå in i trädgården, klättra upp i Biggaråträdet och njuta av dofterna. Men det går ju inte längre. jag är så glad att jag fick så många somrar som var så ljusa, lyckliga och fulla av skratt med dem, dem var och är världens bästa!
Jag saknar er så mycket!<3

På kvällen grillade vi med Göran och Anita, min morbro och hans flickvän. Det var riktigt gott! Fläskytterfilé, färskpotatis och beanässås och till dryck päron cider. Efterrätten var Jordgubbar och glass, så gott, gott, gott!!!!

Sedan var det dags att packa och städa. Efter det såg vi på den sista filmen vi hyrt, "Changeling". grymt bra film!! Se den!

Lördagen var det upp i ottan, innan tuppen. Äta frukost, klä på sig, in i bilen och mot båten!
  Vi lämnade tillbaka filmerna, och sen var det bara att vänta i kön in till båten.
  Filmen de visade på hemresan var seg och kass, såg kanske 15 min..uch! "Happy-Go-Lucky"...

Hemresan gick bra. Stekhett i bilen, tur att man har KD när man inte har AC! Haha!

Tack för en underbar vecka på Gotland Karolina!

Jag vill också tillägga att vi åt frukost utomhus varje dag(med undantag dagen vi åkte hem, 05.30 vill man inte sitta ute...), det var helt underbart, det är så det ska vara på sommarsemestern!

Vi har med denna resa hittat våran sommarfavorit-MAX Lyxshake, så farligt god! Jag tror jag ska gå och inhandla mig en sådan nu, som frukost och svalka mig i sommarhettan!
<3mme



Bilder kommer senare, så ni får hålla er till tåls.

Här är mina två favoriter som spelades sönder i bilen på denna rewsa, helt underbart!






"Det måste vara lilla Ida som har dragit i spaken"
"Ligga och glassa, I Visby och jazza"

Kommentarer
Postat av: Anonym

Äntligen fick man höra om era äventyr:) Saknar dig vännen hoppas vi ses snart.

2009-06-29 @ 21:19:18
URL: http://mikaelamotala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0