Plugga?

För första gången på ca 20 månader, alltså sedan den dagen jag tog studenten, kände jag ett sug efter att sätta mig i skolbänken och lära mig någonting nytt! Den dagen trodde jag aldrig skulle komma, att få tillbaka längtan efter att plugga.
   Jag som har varit skoltrött så länge, jag vill hitta någonting nytt. Jag vill hitta vad det är jag ska ägna mig åt i några år framöver i alla fall, om inte hela livet (för det är ju lite tråkigt, att bara göra en sak hela livet).

Vad fick mig att känna så? Jo det var igår det började tror jag. Jag och min kära mor satt vid köksbordet, hon läste tidningen och jag tittade som vanligt, så här års, ut på fåglarna som äter upp sig vid källardörren. Då slog det mig, jag har inte ens varit intresserad av att läsa vanliga dagstidningar, se nyheterna/aktuellt/rapport, sedan jag gick i skolan. Jag har varit så mättad på att ta reda på information. För det var det enda jag gjorde i skolan, hela tiden hitta ny information. Om det så var om ett land vi skulle åka till, en författare som avlidit, ett krig som var för flera hundra år sedan, en gammal gubbe som gjorde någonting bra, första feministen - hur tänkte hon?`Och framförallt, vad har jag för tankar om allt detta?
   Jag var så mätt på att ta reda på information, sammanställa, analysera, reflektera och få fram en slutsats. Det är det som gjorde att jag inte ens ville tänka på att läsa vidare.
   Och det var även idag när jag såg en blogg på förstasidan innan man loggar in på sin blogg. Det var om att plugga rätt och få det att gå lätt. Hon tipsade om en bok "Plugga smart och lär dig mer", den ska jag nog investera i när jag hittat min utbildning.
   När jag hade läst lite i hennes blogg insåg jag att jag faktist är ganska duktig på att plugga, eller snarare var. Och om jag inte hade varit så lat/less på plugget i gymnasiet hade jag fått ännu högre betyg (men det har aldrig lockat mig, eftersom jag inte har intresset i alla ämnen man tvingades läsa...).

Nu till saken...Jag ska försöka leta lite mer seriöst efter en utbildning som intresserar mig, kan passa min person och framförallt, som i slutändan visar att mödan var värd...den ger mig ett jobb jag trivs med!

Jag har ju i och för sig en utbildning jag kan tänka mig, men den vill jag vänta med och se om det verkligen är det jag vill göra, och inte komma på i efterhand att jag slösat bort massor med pengar på något jag inte trivs med. Så jag ska alltså hitta en annan utbildning som jag med säkerhet (jag vet att man aldrig kan va säker, men man kan känna sig 100% säker till en början i alla fall) kommer att tycka är bra!

<3mme


Här är boken hon tipsade om:



Och här är bloggen som inspirerade mig:
http://fager.blogg.se/

Kommentarer
Postat av: annett

oj vilken tjej som hade den där bloggen! många bollar i luften!!

2009-02-23 @ 18:18:10
URL: http://nettplett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0